Építészet és művészet hatékony párbeszéde: erről szólt a Building on Art, Hungary szakmai napja
Hogyan viszonyul az építészeti alkotás a köztéri alkotásokhoz? Melyik határozza meg a másikat? Igazodhat-e az épület egy szoborhoz, vagy ez csak fordítva lehetséges? Milyen módon lehet dinamizálni ezt a környezetünket alapjaiban befolyásoló párbeszédet? Ezekkel az izgalmas kérdésekkel indult a Building on Art, Hungary 2024-i évi kiemelt eseménye.
A neves művészeti konferencia, az Inside Art keretében, az Art Market Budapest kísérőeseményeként szervezett szakmai nap és közönségtalálkozó Ferencz Marcel Ybl-díjas építész előadásával vette kezdetét, aki nemcsak a számos nemzetközi építészeti díjat elnyert Néprajzi Múzeumot mutatta be, hanem megismerhettük a Duna Aréna, illetve a Nemzeti Atlétikai Stadion tervezése során felmerült dilemmákat, művészeti megoldásokat vagy éppenséggel a műalkotásokhoz való viszonyulás lényegét is.
Egy másik igazi közép-európai jó gyakorlatot is megismerhetett a közönség Ana Ilic, a Serbia Creates csapatának vezetője előadásában. Ilic a belgrádi Lozionica kreatív ipari központ megálmodója, amelyet egy vasúti fűtőház korszerűsítésével, barnamezős ingatlanfejlesztésként hoznak létre és nyitnak meg 2025 első felében. Ilic, aki jelenleg a Szerb Köztársaság Nemzetgyűlése elnökének tanácsadója, tagja a szerb UNESCO nemzetközi bizottságnak, elismert kulturális és turisztikai szakember, arról mesélt, hogyan jött létre, és milyen szolgáltatásokat nyújt majd Szerbia új kreatív központja, ahol a műhelyek, alkotóterek kialakítása mellett számos rendezvénynek is otthont adnak majd. Kitért arra irányuló elképzeléseikre is, hogy miként járul majd hozzá az építészet és képzőművészet a múlt és a jövő közötti átjárás biztosításához.
Olyan alapvető ingatlanfejlesztői megfontolásokat ismerhettünk meg Kaan Yücel, a török POLAT ingatlanfejlesztő cég vezetője előadásából, amelyek a művészethez való kapcsolódás hasznosságának és profitabilitásának felismerésén alapulnak. A POLAT isztambuli, a Piyalepasa negyedben realizált nagyszabású fejlesztése igazi jó példa arra, hogyan lehet a kortárs művészetek integrálása az ingatlanfejlesztők számára is megtérülő beruházás: a dominánsan lakónegyed épületeinek földszintjén működő, tudatosan kialakított művészeti galériák ugyanis forgalmat vonzanak, alapjaiban határozzák meg a környék arculatát, élettel töltik meg a városrészt, emelik az ingatlanok értékét, hiszen prémium életérzést biztosítanak.
Az előadások sorát Ledényi Attila, az Art Market Budapest alapító-igazgatójának és a Buiding on Art, Hungary kezdeményezés megálmodójának prezentációja zárta a kortárs művészet értékéről és annak üzleti hasznosságát is megalapozó tényezőkről. A prezentáció rámutatott arra, hogy a művészetek integrálásának nemcsak esztétikai jelentősége van, hanem pénzben kifejezhető ingatlanpiaci hatása, sőt, márkaépítő ereje is.
Ezt a gondolatmenetet követte a vitaindítónak is tekinthető prezentációkat követő szakmai kerekasztal-beszélgetés fonala is, amelyen Vékony Délia, a HAB kortárs művészeti központ művészeti igazgatója, Adina Zorzini, a Regatta román ingatlanfejlesztő cég képviselője és galériatulajdonos, Peter Grundberg, egy különleges ingatlancsoport, a BrodyLand alapítója, valamint Ana Ilic vettek részt. A beszélgetés során a résztvevők kiemelték, hogy a művészet – egyébként mindenki számára magától értetődő – hozzáadott értékét ugyan nehéz számszerűsíteni, ugyanakkor hatását olyan területeken is egyértelműen kifejti, mint a helyi identitás megerősítése, a hely szellemének, atmoszférájának kialakítása, a felhasználói (vásárlói) élmény fokozása és a márkahűség.
Az ingatlanfejlesztések kontextusában a művészeti beavatkozások sikeréhez azonban szükséges, hogy a szereplők között folyamatos legyen a párbeszéd és az egymással szembeni megbecsülés és szakmai tisztelet. Részben épp ennek erősítésére hoztuk létre és működtetjük a Building on Art, Hungary kezdeményezést is, platformul szolgálunk a művészet és az épített környezet viszonyáról való egyre kiterjedtebb diskurzusnak.